Thursday, September 16, 2010

saya over baik

salah ke kalo kita rase kita baik??
salah ke kalo kita perasan kita sgt baik?? 
dan salah ke kalo kita rase kita mmg sgt sgt baik??

nih la manusia.. perasan!! huh, ade aku kesah?? yeeee mmg tak dinafikan, aku mmg seorg yg kuat perasan.. aku perasan comel, aku perasan cute (same la tuh ngn comel), aku perasan jambu (huh, gilo apo?), aku perasan aku genius and even aku perasan aku baik!! wahhh.. sgt kuat perasan.. tepuk2!!

masalah aku yg suke perasan baik nih adalah aku x reti nk menolak apabila ade org mintak tolong.. sampaikan kalo aku ade keje pon, kalo ade org mintak tolong, aku akan ckp ok! gile baik kan??

sampai satu tahap aku penah merasekan seperti aku sedang digunakan oleh individu2 tertentu disebabkan oleh sikap aku yg baik dan suka menolong. aku penah mngadu ngn sorg ofismate mengenai perasaan (kali nih bukan perasan ok) dipergunakan nih.. nk tahu die ckp ape?? jeng3~

dia kate, "Nurul mmg suka tolong org x??" wahhh soalan.. sgt menguji minda.. then, lepas 10jam berfikir, aku jwb, " Suka.." die kate lg, "kalau mmg sifat semulajadi Nurul mmg suka tolong org, Nurul xleh ckp org pergunakan Nurul.. kalau nurul xnak tolong ataupun xdapat nk tolong, Nurul tolak laa baik2".. wahhh.. bijak jugak.. terkesima aku seketika.. 

itu la masalahnya.. aku x reti nk menolak.. ksian ade, x sampai hati pon ade.. tp kalo tolong dgn hati yg x ikhlas baik xpayah kan.. baik tolak awal2.. tp kalo nk tolong jugak, cuba ikhlaskan hati.. dpt pahala.. dan ade kelebihan pon menolong rakan2 kita kan.. mana tau satu hari nanti, kita plak yg perlukan pertolongan..

cuma yg aku xsuke.. hati aku lembut sgt.. dan mgkn btol.. kalo kite terlalu lembut (lembik mungkin lebih tepat), mmg akan ade kemungkinan utk kite dipijak2 oleh org2 yg mmg suke amik kesempatan.. so, be strong!! jgn smpi kne pijak..

p/s : agak2 boss kasi x aku g meeting kt bintulu next week?? mcm susah jek~~
hrp2 dpt.. xpenah pegi sarawak~~

PEACE!!

0 comments: