Friday, September 17, 2010

i love to cook but i'm lazy

mgkn sape2 yg bace entry nih dan mengenali aku secara rapat dan mesra rase mcm nk tergolek2 bace tajuk post nih.. tp aku berkata2 benar.. aku x suka menipu.. tipu itu berdosa.. ngeh2~

ye btol.. aku suke memasak.. pecaye laa.. walaupun aku suke memasak, tp leh kire ngn jari brp kali dalam semggu aku sntuh periuk belanga.. chewahhh.. nak kata aku tipu la tuh.. btol la wes.. awal2 lg aku da ckp 'I LOVE TO COOK BUT I"M LAZY'.. haa kan btol tuh.. huhu

tp mulai mggu depan, aku mau bertukar menjadi seorg yg rajin memasak.. knape harus mggu depan?? knape bukan hari nih?? eh2.. sibuk plak.. ikut suka hati aku laa.. aku nk start next week, so next week la aku jd seorg yg rajin memasak..

aku terror memasak?? mesti ada yg berminat nk tahu (perasan.. heh~).. jwpnnya.. "X TERROR!! FYI, AKU TERROR MASAK MEGI JEK" kalau nk tahu, kalo aku masak megi, mmg sedap.. lgkap.. ade sumber protein.. sumber vitamin.. kirenye mmg berkhasiat laa.. berkhasiat ngok ko.. aku da berazam nk kurangkan mkn megi.. (tp bru je beli beberapa peket megi td.. lepas hbs la berazam stop mkn megi.. huuu~)

so start next week, gue mau masak yg berkhasiat jek.. resepi dr mne?? ke main campak jek?? well.. skunk kn dunia di hujung jari, search jek tenet cr resepi.. x pon mintak jek ngn ofismates yg tau.. huhu.. lgpon aku de beli buku masakan gak (da 3 bln aku beli tp x try 1 pon lg.. =P)

next week aku nk masak AYAM MASAK LEMAK CILI API

Gambar sekadar gambar hiasan tp perghhh mcm sedap.. heh~

RESEPI :

AYAM MASAK LEMAK CILI API

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam, dipotong

Dikisar :
5 biji Bawang Merah
5 biji Bawang putih
10 biji Cili padi
1 inci Kunyit hidup

Diketuk:
2 inci Halia
2 btg Serai

Semangkuk santan
1 camca teh serbuk lada putih
1 sudu besar sos tiram
Garam dan gula secukup rasa
1/2 keping asam gelugor
Beberapa helai daun kunyit hidup, dipotong kasar

Cara-cara :
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar. Masukkan serai, halia dan serbuk lada putih.
Kacau rata sehingga naik bau wangi.
2. Masukkan ayam dan gaul rata. Biar isi ayam agak masak sedikit. Masukkan sos tiram dan kacau lagi.
3. Tuang santan secukupnya. Apabila mendidih, masukkan garam & gula secukup rasa.
4. Apabila ayam dah betul2 masak, baru masukkan asam gelugor dan daun kunyit. Kacau setakat daun kunyit layu sedikit. Sedia untuk dihidang. 

p/s : selamat mencuba! yg paling penting, rajin2kan diri memasak!! =P

0 comments: