Monday, October 18, 2010

kisah pencuri laici yang licik

aku order ABC. shima (nama sebenar) pun order ABC. tp si zura (bkn nama sebenar) buat2 mcm unik dan pelik. dia order air kelapa. bajet best dan lain dari yg lain.

kami bercerita dengan meriah. pong pang pong pang. pok pek pok pek. siap ngan tangan terangkat. tak tahu cerita pasal apa.

sambil bercerita, aku menikmati ABC yang sangat sedap dan menyamankan tekak di kala panas terik. jam menunjukkan 12:30pm. di saat dan ketika itu, aku perasan kehadiran sebiji buah laici tin dalam ABC aku. tapi aku tak makan. aku biarkan jek dulu.

tiba-tiba si zura nak merasa ABC. aku handover ABC aku padanya. dia pun makan. makan. dan makan lagi. dalam hati macam, 'wah. ini dah lebih'. aku berdehem. dia perasan. tersipu-sipu malu sambil menyerahkan ABCku. shima hanya memandang sambil menggeleng-gelengkan kepala.

ABC bertukar tangan. entah mengapa naluri hati mengatakan laiciku yang tunggal telah dicuri. aku kacau-kacau itu ABC. memang sah! laici yang satu itu telah tiada.

dengan wajah bersahaja aku berkata, 'babe, u ambik laici i eh?'

Zura hampir tersedak.

*****
Di waktu tengahari yang lain. Zura order teh o laici ais. ada 3 biji laici semuanya. beliau offer satu laici. bajet nak ganti laici yang tunggal. tapi, manakan sama. aku tolak tawaran beliau dengan hanya mengangkat kening.


0 comments: