Friday, November 12, 2010

the worst day diving is the best day working

*Yang terlibat : NADD, AMY, FARAH, YANA, YANI & NURUL

haaaa.. last feb kn aku dan rakan2 gadis yg lain g redang. giler best bercanda kt sana. siap rase mcm xnk balik dan jd org pulau. time kt sini la kitorg try diving. asalnya aku xde niat pun, tp diorg nih la sibuk duk bakar. yg paling bersemangat si yana. kalo nk diving kne 150 sorg. pastuh kitorg nego ngn abang2 diver kt situ. suh diorg kasi student price. walhal masing2 pun da keje. lepas nego, dpt aa 130. huhu. 20 hinggit leh buat beli bedak silkygirl tuh. haha~

antara kami berenam, farah ngn amy mula2 mcm xnk join sbb takot. igt aku x takot?? huhu. menggeletar kot. tp lepas sesi pujuk-memujuk dan diskusi debak debuk, keenam-enam kami nekad diving. niat di hati masing2, kalo best nk amik license.

before diving kne isi borang. aku pon da lupa da borang tuh tuk ape. sbb yani yg isikan utk smue org. time nih siyes aku rase yani mcm lady boss. muahaha. utk insurans kot. ke akujanji. agreement xkan kutip coral dan bwk balik nemo kot. huhu~

sementara tunggu tuh, kitorg duk pakat2 risau cane nk terjun dr boat. ye la. lam tv kn diver terjun tiruk ke belakang tuh. aku da cuak da. aku bukannya reti. da la tong gas tuh berat kalo x silap. seb bek bukan kne pikul tong gas PETRONAS.
'abang, kitorg xnak terjun mcm pro diver tuh leh x bang? x confident la nk terjun cmtuh. 1st time nih'
'alahai dik. toksah risau la. korg diving depan resort nih jek haa. korg bukan ade lesen. kan discovery jek nih'
hahahahahaha.. pakat gelak ramai2.. mane laa kitorg tahu.. huhu~

bermulanya cabaran...

setiap org ditemani sorg buddy. aku ngn steven ketua diver. yana, yani, farah pun de sorg buddy. amy ngn nadd jek yg share abg adi. maybe sbb diorg nmpk amy ngn nadd very the confident. so share buddy. mula2 pilih diving suit, kaki itik, goggle dan alatan diving yg lain. kt sini pun mcm agak lama spend masa. susah woo nk pakai sume tuh. divers yg ada mmg sgt membantu. nak2 sbb kitorg 1 grup of hot girls kan. weeekkk.. sila muntah..

bila galas itu tong gas, mak aiii mcm nk tercabut pinggang. time nih la gunanya buddy. steven tolong angkatkan. hahaha. bagus2!! mula2 diorg ajar cane nk control pernafasan, cane nak clearkan air lam goggle dan cane nak control keadaan akibat pressure lam air. penat steven ajar, tp aku x paham2. agak lama gak laa diorg duk bg tunjuk ajar. aku tgk farah da ok. nadd ngn amy da start dive. yani pon sama. aku ngn yana jek yg mcm seram2 lg. siyes aku rasa mcm xnak buat. biar la burn terbakar duet 130 aku. aku xnak buat. aku da putus asa. aku sangat takut dan ngeri. da la susah nak balancekan badan lam air.

aku geleng2 kepala kt steven. tp steven nampaknya mcm x berputus asa memberi tunjuk ajar. sbb da lewat petang agaknya, terus steven suh aku redah. aku mcm, 'WHATTTT!!' tp aku redahkan aje. tangan steven aku x lepaskan sbb cuak. siyes lam air tuh scary dohh. susah okeh nk bernafas lam air. agaknya bernafas lam lumpur lg senang kot.

aku dive. makin lama makin dalam. tiba-tiba goggle mcm penuh ngn air. segala tunjuk ajar sifu berterabur. aku lupa. menggelupur dalam air. aku seakan mahu menjerit 'TUNJUK AJARKU SIFU!!' tp x sempat. aku kasi sign mahu timbul dekat steven. beliau tarik aku ke atas. smpi jek permukaan air, aku terbatuk2. wahhh sedap air laut. aku pandang sekeliling. cet!! dekat gile ngn chalet. siyes igtkan dah masuk jauh ke Laut China Selatan.

diving diteruskan tanpa melepaskan tgn steven. tp lama2 steven menyampah agaknya. terus dia lepaskan tanganku dan berlalu pergi. ehh tak2. dia tunggu. dia suruh aku berdikari. wahhh okeh jek dive sorg2. i like!! terus dive ngn laju tinggalkan steven. da mcm ikan duyung. rasa mcm sgt sebati ngn jiwa. kalo ade rezeki, nak amik diving license. InsyaAllah.

Antara sign ketika diving (very important nih wahai korang):

ini bukan bermaksud korang ok dan bersenang-lenang lam air okeh!! ini maksudnya kamu mahu timbul ke permukaan. aku byk kali guna. =P

hah!! ini baru ok~

ini plak ermmm.. ishhh.. ermmm.. aku lupa.. whether not ok or kita pergi dalam lagi. haha
*****
farah > mula2 takut tp dia yg paling cepat belaja
amy > quote of the year, 'Bang, ada asma boleh diving ke?' [diucapkan di tengah2 laut]

0 comments: