Friday, December 30, 2011

Cicak dan Kereta

Aku pernah beritahu korang, aku seorg penggeli cicak. Korang kasi la aku lipas ke tikus ke labah-labah ke, insyaAllah aku OK. Tapi, kalau ada cicak even sebatu jauhnya, aku takkan sudi mendekati cicak tersebut.

Nak dijadikan cerita, suatu hari, adik aku berkata :

'Wes, aku nampak cicak dalam kereta'
'Whattt!! Halau wes. Kasi dia keluar.' Sambil mengarah dengan kedudukan 2.3 meter jauh dari kereta.

Tapi terlambat. Adik aku tak sempat halau keluar cicak itu. Jadi, terpaksa la aku drive dengan bertemankan cicak. Dalam hati aku berdoa, 'Janganlah cicak nih mengganggu pemanduan aku Ya Allah'

Setelah beberapa hari, kehadiran cicak dilupakan, sehinggalah ...

Aku ternampak cicak itu lepak baik punya atas dashboard. Demmm. Menggeletar lutut aku. Aku panggil Ila selamatkan keadaan. Lama juga Ila berusaha menghalau tetapi gagal. Sudahnya, aku drive kereta Ila, Ila drive kereta aku.

Sebab tak tahan dengan cicak itu, aku ke Car Wash Abang Tolong Basuh Bersih-Bersih Ya (nama rekaan sesuka hati aku). Time aku pass kunci kereta kat adik yang bersihkan kereta tu, aku berbisik, 'Adik, dalam kereta akak ada cicak. Halau dia keluar. CARI SAMPAI DAPAT!!' Sedikit garang amaran aku disitu. Sebab geli punya pasal.

Tepat jam 6 petang, aku datang untuk ambil kereta. Dari jauh adik tu dah sengih-sengih mintak lempangan.

'Dapat tak dik?' Aku bertanya.
'Dapat kak. Bukan seekor. 3 ekor semuanya.' Dia berkata.

Aku speechless. *Senang-senang ko jek cicak menumpang kereta aku sampai ke KL, Melaka, PD etc tanpa bayar tambang. Pfftttt.. *

0 comments: