Sunday, January 2, 2011

Ada apa dengan Sungkai?? [Part 1]

S.U.N.G.K.A.I, Perak - 24 Dec 2010

Perjalanan yang dirancang untuk dimulakan jam 8:30am dari KL ke Sungkai tergendala akibat terlajak tidur. Tepat jam 9:30am, aku dan Ila melangkah keluar penuh gaya menuju ke Pantai Hillpark bagi memungut seorang lagi partner perantauan yakni Fiza (Fiza menunggu ketibaan kami yang lambat dengan penuh sabar).

Tanpa peta, GPS dan yang sewaktu dengannya, kami bertekad ke Sungkai dengan hanya berpandu kepada tunjuk-arah rakan-rakan yang tidak dapat kami pastikan kesahihannya. Kami melalui PLUS dengan kelajuan yang sepatutnya. Walaupun excited nak jalan-jalan, pemanduan harus berhemah. Ye dak??
P/S : Kepada pemandu lori yang mencampakkan botol air 100 plus berkapasiti 1.5L ke luar lori, ko memang cilakak!!

Setelah tiba di Sungkai, kami kehilangan arah. Tunjuk-arah dari rakan-rakan hanya fullstop sampai di sini. Selebihnya kami harus gamble. Memandu kereta sesedap rasa. Sesedap rasa kaki menekan minyak. Agak-agak macam sudah sesat, kami singgah di pekan kecil Sungkai. Malu bertanya, sesat jalan. Ye dak??

Alhamdulillah. Penduduk-penduduk di sini sangat mesra. Hanya sedikit penjelasan membuatkan kami yang buta arah pada awalnya, celik semula. Lalu, kami menuju ke Felda Residence Resort, Sungkai, dengan hati yang lalala~

Rupa-rupanya tempat tujuan kami ini terletak jaaauuuuuhhhhh di dalam ladang kelapa sawit. Jalan kecil menuju kesana tidak sebesar mana (nama pun dah jalan kecil Cik Lijah oii), lantas pemanduan difokuskan. Selamat tiba di Resort lebih kurang jam 12 tengahari tapi malangnya tidak dapat check in lagi memandangkan masih ramai yang belum check out. Cettt!!
bilik 211 yang sangat susah nak cari sebab tak nampak signboard ini

berendam air panas di bawah terik mentari. kat belakang tuh badak.


 *****

Fakta Menarik :
1) Sehulu-hulu Sungkai, sepedalaman-pedalaman Sungkai, aku boleh terserempak dengan ex-Boss, Mr R dan En Sudin (satu department) di Resort yang sama = kena behave.
2) Konsep gamble untuk percutian kali ini. Konon nak cari hotel pada hari yang sama sampai di Sungkai. Sekali tempat yang dituju jauh di dalam ladang kelapa sawit. Ada banyak hotel ke?? Haruslah tidak. Nasib baik, officemate Fiza ada terbook bilik lebih.
3) Sungkai = ada hot spring
4) Kedai Kak *** tomyam kat depan resort tak sedap dan servis lambat



2 comments:

Benedict Bernard said...

isk bestnya sungkai. pernah gak pergi sekali tapi duk umah kawan je. Kuaters perguruan kat situ. Nak gi sungah klah tapi tak sempat, cuma sempat petik gambar kat sungai dedekat situ. nasib baik jadi cantik..haha.. selamnat tahun baru yue

u can add me at my facebook = Benny Gemok

y.u.e said...

tuh la. tmpt tuh mcm x femes sgt kan. padahal best jek. hepi new year too.

i da add u.