Monday, January 14, 2013

Mount Kinabalu, Sabah, Malaysia Part 1

Kalau sebelum ni saya bercerita pasal Mount Halla yang terletak di South Korea, hari ini saya nak bercerita pasal Gunung Kinabalu yang terletak di Sabah, Malaysia. Duk panjat gunung kat negara orang, gunung tertinggi di negara sendiri dah tawan ke? Hehe. Saje je keluarkan statement sentap.
Pasai aku da panjat Kinabalu. Hahaha. Gelak berlagak jap. Tak cukup panjang gelak tu. Hahahaahahaaha.

Nih nak share pengalaman mendaki Kinabalu pulak. Kalau kudrat sedikit cuma, jangan ada hati nak panjat Kinabalu. Macam berlagak kan? Rasa menyampah kan? Apa aku kisah. Apa yang aku cakap benar belaka. Ni semua daripada pengalaman. Jap nak gi toilet.

Malas nak mengarang panjang2. Korg baca je la tips di bwh:

1) Sebelum panjat, korg kena pastikan korg bersenam, joging, berlatih panjat bukit2 dan melakukan aktiviti2 fizikal yang lain. Untuk memastikan korg tak semput dan fit untuk sampai puncak. Jangan sesekali underestimate!

2) Nak panjat Kinabalu rasanya tak perlu pakai kasut mahal2. Korg pakai je kasut getah beli kat kedai apek. Harga dlm RM 6. Kasut ni memang ok buat panjat Kinabalu. Lepas guna boleh campak tong sampah je.

3) Lain barang yang korg perlu sedia adalah headlamp, glove, jaket tebal. Stokin bwk byk sikit. Minyak panas jangan dilupa. Bawak hiking stick adalah terbaik. Lain2 adalah barang2 travel normal.

4) Trail yg kitorg pilih adalah Mersilau. 8 km jalan kaki ke Laban Rata, pit stop sebelum naik ke Low's Peak. Dekat Laban Rata, pendaki boleh berehat goyang kaki sebelum panjat ke puncak pada awal pagi keesokan harinya. Kalau taknak naik ikut Mersilau, korg boleh naik dari Timpohon. Timpohon 6 km je. Tapi semput jugak la walaupun 6 km je. Apa hal pun korg memang kena fit. Muahaha.

5) Adalah penting mencari buddy atau geng yang stamina lebih kurang sama dengan anda utk memastikan sepanjang perjalanan anda berteman dan tidak kena tinggal. Adalah mustahil satu team jalan sekali. Sebab stamina orang lain2.

6) Mulut jaga. Jangan sesedap rasa duk mengata sana sini.

Setakat ini mukadimah Kinabalu. Ini saja je entry eksyen bajet bagus. Next entry aku story pasal keadaan sebenar masa pendakian ya! Banyak manis, banyak la pahitnya. Hahaha. OK bye!




0 comments: