Saturday, January 12, 2013

Mount Halla, South Korea

Sebab azam tahun 2013 nak aktif balik berblog, maka saya dengan rajinnya post entry yg bertajuk best ni. Back in Oct 2012, the girls and I went to South Korea for 9 days. Eh tetiba omputih. Gini ceritanya, kitorg memang dah lama teringin nak gi Korea. Bukan sebab pengaruh KPop ke apa tp sebab teringin je.

Aku malas nak cerita pasal keseluruhan jalan cerita lagi. Itu simpan utk lain kali. Kat sini just nak highlight pasal Mount Halla. Gunung ni terletak di Pulau Jeju. Nak tahu detail pasal gunung ni sila la Google.

Memang cita2 datang Korea aku nak panjat gunung ni. Nak dijadikan cerita, kitorg kat Jeju tak lama. Kalau ikut secara logiknya, mmg mcm tak sempat pun nak panjat Halla. Aku mula2 mcm pasrah sbb tak dpt nak panjat. Tapi disebabkan keazaman yang tinggi, kitorg redah aje pegi Halla hari last sblm balik ke Seoul. Kitorang ada masa lebih kurang 4 jam aje kalo gerak dari Guesthouse pukul 7.

Disebabkan semangat, kitorg packing awal, tidur awal, bangun awal dan gerak dari Guesthouse awal. Jauh jugak Halla dari Guesthouse. Lebih kurang 40 minit. Haa see banyak masa terbuang. Lupa nak cakap, kitorg pilih trail paling senang tp dgr ceritanya paling cantik iaitu Yeongsil Trail. Trail ni sejauh 1.27 km aje. Cukup la dengan masa yg limited edition. Atleast tercapai hasrat nak panjat Halla.

Kitorg pegi sana dengan hanya memakai jeans, siap dengan handbag bagai. Sweater pun satu sorg aje. Taxi driver mmg terkejut mula2 tgk kitorg. Siap tak caye kitorg nak panjat gunung. Sampai sana lagi la semua orang pandang pelik. Diorg siap pakai hiking attire bagai. Ya lah. Kata panjat gunung. Kitorg yang selekeh asal panjat je.

Kat situ memang sejuk nak mati. Mulut, pipi, tangan memang jadi kebas. Kitorg panjat sejam, turun sejam. Ini kiranya memang gamble setakat mana sampai aje sebab tak cukup masa. Aku ngan Kak Marina paling semangat. Kitorg mmg naik laju gila sbb takut tak smpt sampai atas. Memang lagi laju dari orang Korea sendiri. Haha. Dah la pakai jeans je. Real mmg real.

Panjat Mount Halla ni antara benda best aku buat tahun lepas. Ada peluang dan duit lebih, aku nak naik lagi InsyaAllah. Terbaik!

Gambar-gambar dari Halla san!
















0 comments: